ALTIN 498,36
DOLAR 8,2933
EURO 9,6923
BIST 10,7324
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 21°C
Gök Gürültülü

Küçük işletmelere e-ticaret rehberi

11.07.2020
67
A+
A-

Klâsik pazarlama sistemlerine ve satış faaliyetlerine e-ticaret’i de ekleyen firmaların sayısı her geçen gün artıyor. Küçük ve orta ölçekli …

Klâsik pazarlama sistemlerine ve satış faaliyetlerine e-ticaret’i de ekleyen firmaların sayısı her geçen gün artıyor. Küçük ve orta ölçekli işletmeler için de münâsib bir ticaret sistemi olan e-ticaret, firmaların sınırlı bir satış noktasının dışına çıkarak satışların artmasına ve daha süratli bir biçimde ödemelerin alınmasına imkan sağlıyor. Fiziki mağaza sahibi olan işletmeler için kıymetli bir satış kanalı olan e-ticaret, az maliyetle eserlerini tüketici ile buluşturmak isteyen herkesin ilgi yerinde. Pekala bu hususta dikkat edilmesi gerekenler neler?

Avukat Elvan Kılıç, “E-ticaret; hukukumuzda elektronik ticaretin düzenlenmesi hakkındaki kanun ile düzenlenmiş olup bu kanun 2014 yılında Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Bu kanunun gayesi, elektronik ticarete ait esas ve adapları düzenlemek olup ticari muhaberesi, hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıların sorumluluklarını, elektronik muhabere araçlarıyla yapılan ahitler ile elektronik ticarete ait haber verme yükümlülüklerini ve uygulanacak yaptırımları kapsamaktadır” diyor ve bahis hakkında şu haberleri veriyor:

E-ticaret nasıl yapılır?

– E-ticaret yapabilmek için birinci öncelikle vergi mükellefi olmak gerekmektedir. Vergi mükellefi olmak fatura kesebilmek üzere bir yükümlülük getirmektedir.

– Bir e-ticaret yazılımına sahip olmak gerekmektedir.

– Eser ve hizmetlerin teslimat tarafını belirlemek gerekir.

– Yapılacak olan e-ticaretin kanuna mütenasip olması gerekmektedir. Başkaca şahsî datalara ait KVKK kapsamında titiz bir formda e-ticaret yapmak da bir sair kıymetli noktadır.

E-ticaret çerçevesinde uyulması gereken birtakım kurallar vardır. Bunlardan en kıymetlisi satış aşamasında uyulması gerekilen kurallardır. Bunlar şöyle sıralanıyor:

– E-ticaret firmaları, kullanıcıların kolaylıkla ulaşabilecekleri halde ana sahifelerde, kendilerini tanıtan haberlere mahal vermek zorundadır. Merkez adresleri, muhabere numaraları, işletme ismi ya da tescilli marka üzere haberlere, ziyaretçiler tarafından kolaylıkla ana sahifeden ulaşılabilmelidir.

– E-ticaret sitesinin arayüzünde alınan eser, ek masraflar, yekun bedel üzere haberlerin nokta aldığı sipariş özetine yan verilmelidir. Başkaca bu sahifede, kullanıcının alışverişten vazgeçmesini ya da siparişini değiştirmesine imkân tanımak da firmaların uyması gereken kurallardandır.

– 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da aralıklı kontratlara ait mevzuatta düzenlenmeyen hususlarda kapıdan satış mukavelelerine yaptığı atıf gereği hem ön haberlendirme formunda hem aralı akitte “cayma hakkına ait maddelerin” 16 (on altı) punto olarak tüketicinin haberine sunulması gerekliliği pratikte konum bulmaktadır.

– Ön haberlendirme kurallarına uyularak yapılan online alışverişlerin akabinde siparişin alındığına dair haber kesinlikle tüketiciye verilmelidir. SMS, telefon, e-posta üzere araçlardan birini kullanarak tekrar haber verilmesi de mecburidir.

– Siparişin tamamlanmasının akabinde onaylanan aralı kontrat, elektronik ya da fiziki ortam aracılığıyla tüketiciye gönderilmelidir. Ayan bir ciroyu aşan firmalar e-fatura tatbikine geçmek konusunda mecburî tutulurken daha az ciroya sahip e-ticaret firmaları da e-arşiv ve e-fatura pratiklerini tercih edebilir.

– Satış sürecinin gerçekleştirilmesinin akabinde, e-ticaret sitesinde belirtilen vade içerisinde eser kesinlikle tüketiciye teslim edilmelidir. Şayet rastgele bir teslim mühleti belirtilmemişse sipariş tarihinden itibaren 30 gün içerisinde teslimat gerçekleştirilmelidir. Teslimat vadesinin aşılması durumunda tüketici, mukaveleyi feshederek yasal getirisiyle birlikte ödediği bedeli talep edebilir.

– Tüketici, eser ve hizmetin satın alınmasının akabinde 14 gün içerisinde ahitten cayabilir. Bunu yaparken de rastgele bir sebep göstermesine ya da cezai bedel ödemesine gerek yoktur.

– Cayma hakkını kullanmak isteyen tüketiciler, bu durumu e-ticaret sitesine bildirdikten sonra firmalar 14 gün içerisinde fiyat ve kargo üzere bedelleri iade etmek zorundadır. Tüketiciler ise cayma hakkını kullandıklarını bildirmelerinin akabinde 10 gün içerisinde eseri, e-ticaret firmasına iletmelidirler.

Haberin güvenliği

E-ticaretin gelişmesinin bir öteki değerli öğelerinden biri bu ortamda gönderilen haberin güvenliği hususudur. Elektronik ticaretin geliştirilmesi için, internet ortamında gerçekleştirilen her türlü muhabereye sadece sürece taraf olanlarca erişilebilmesinde ısrar etmek gerekmektedir. Bu garanti sağlanmadan gerekli inanç ortamı yaratılamayacak, hasebiyle elektronik ticaret gelişemeyecektir. Bilhassa internet üzere açık sistemlerin kullanılması suretiyle yapılan elektronik süreçlerde tüketici ve öbür kullanıcılar açısından en kıymetli hususlar şunlardır;

– Altyapıda yan alan ağ hizmetlerinin güvenliği,

– Türel süreçlerin güvenlikli olması

– Hem süreçler hem de taraflar hakkındaki haberlerin doğrulanması. – Şayet kullanıcılar internetin, haberleşmelerinin ve olgularının istenmeyen şahıslarca elde edilmesi ya da değiştirilmesi konusunda inançlı olduğundan emin olmazlarsa, elektronik ticaretin gelişimi de başarılı olmayacaktır.

ENFORMASYON ALTYAPISI

– Sağlıklı bir muhabere ağı,

– Bu ağlara taarruzlardan enformasyon sistemlerini korumak için, tesirli araçlar,

– İstenmeyen yetkisiz bireylerin tasarrufundan elektronik enformasyonun inançlı bir formda korunmasını sağlamak,

– Sistemlerini ve datalarını nasıl koruyacağını bilen iyi eğitimli işçi.

– Tehlikelerden uzak ve sağlam bir küresel enformasyon altyapısı, şifreleme, doğruluğunu tasdik, şifreleme denetimi, güvenlik duvarı üzere bir seri teknolojinin aktif ve tutarlı tasarrufunu gerektirir. İnternette dijital imzayı destekleyen sağlıklı onay hizmetlerinin gelişimi şahsi bir kıymet taşımaktadır. Hem imzalar hem de inançlı tasarruf şifreleme ile ilgili anahtarların tasarrufuna bağlıdır.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.