ALTIN 474,07
DOLAR 7,5575
EURO 8,9826
BIST 9,7776
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 25°C
Rüzgarlı

Gıda ve içecek sektöründe 6 aydan önce toparlanma beklenmiyor

06.07.2020
40
A+
A-

Türkiye’de kolun önde gelen 58 şirketinin üst seviye başkanları ile yapılan anketler sonucu oluşturulan Türkiye Azık ve İçecek Sanayi Araştırması …

Türkiye’de kolun önde gelen 58 şirketinin üst seviye başkanları ile yapılan anketler sonucu oluşturulan Türkiye Azık ve İçecek Sanayi Araştırması sonuçlarına nazaran, yıl başında pahalılık nispetinde yahut daha üzerinde büyüme gösteren bölümün yüzde 43’ünün cirosu, salgının tesirlerinin görülmeye başladığı mart ve nisanda ortalama yüzde 26 azaldı.

Şirketler, salgının 4. çeyrek ve sonrasında sona ereceğini düşünüyor. Salgın sürecinde kayıp yaşayan şirketlerin çoğunluğu cirolarının 6 aydan evvel toparlanmayacağını, ciro artışı yaşayanlarsa salgın öncesi seviyelerine geri döneceklerini düşünüyor.

Cirolarının bu periyotta arttığını belirtenlerin yaklaşık yarısı ise talepteki artışın eski seviyelere yahut daha altına geleceğini öngörürken, sair yarısı bu artışın kalıcı olmasını, velev daha da güçlenmesini bekliyor. Iştirakçilerin yüzde 38’i tüketici davranışlarındaki değişimin uzun vadede kalıcı olacağını düşünüyor.

2020 büyüme beklentileri olumsuz

Kesimin 2020 büyüme beklentilerine bakıldığında, iştirakçilerin yüzde 52’si bölümün daralacağını öngörürken; yaklaşık yüzde 20’si büyüklüğün geçen yılla tıpkı olmasını bekliyor.

Daralma bekleyen başkanlar, tüm yıl için kaybın ortalama yüzde 10-15 seviyesinde olacağını iddia ediyor.

Araştırmaya katılan bölüm başkanlarının yüzde 90’ı restoranların zorlanmasını ve otellerin-tatil köylerinin eski performanslarını yakalayamamasını gelecek 6-12 aylık periyot için en büyük risklerden ikisi olarak görüyor. Bununla birlikte birçok zincir azık işletmesinin cirolarının değerli bir kısmını elde ettiği AVM mağazalarının, eski performanslarını yakalayamaması da her 5 iştirakçiden 4’ünün dal için beklediği riskler arasında taraf alıyor.

Iştirakçilerin yüzde 85’i otel, restoran ve kafeleri kapsayan konut dışı tüketim kolunun 2019 performansını ama 2021 yahut sonrasında yakalayacağını öngörüyor. Araştırma sonuçları, nakit idaresi ve kredi limitlerinin genişletilememesinin de kolu bekleyen riskler arasında en üst sıralarda taraf aldığını ortaya koyuyor.

Kol önderlerinin yüzde 43’ü bu devirde değişken sarfiyatlarında bir artış yaşandığını tabir ediyor. Tedarik zinciri ve lojistiğe yönelik problemlere ait beklenen en büyük riskin, tedarikçilerin batması ve bu sebeple hammadde yahut ara husus tedarikinde külfetler yaşanması olduğu görülüyor.

“Turizm ve yeme içme dallarının bunalımı atlatması önemli”

Açıklamada araştırmaya ait görüşleri konum alan TGDF Lideri Kopuz, artan nüfus ve değişen iklim koşulları nedeniyle halihazırda dünya gündeminin birinci sırasında nokta alan “gıda güvencesinin” salgının direkt ve dolaylı tesirleriyle daha da kıymet kazandığını ve global azık sisteminin kırılganlığının Kovid-19’la gözler önüne serildiğini bildirdi.

Turizm ve yeme içme dallarının sürdürülebilirliği ve bunalımı atlatabilmelerinin azık ve içecek dalı için çok büyük ehemmiyet taşıdığını anlatan Kopuz, şu açıklamalarda bulundu:

“Bu bahiste tüm ekosistem paydaşlarının atması gereken adımlar olmakla bir arada mahsusen oteller ve restoranlar eski performanslarını yakalayana kadar salgın tesirlerini bertaraf etmeye yönelik verilebilecek kısa çalışma ödeneğinin ertelenmesi yahut finansman sağlanması üzere destekler, dolaylı olarak besin ve içecek üreticilerine de olumlu yansıyacaktır.

Azık ve içecek bölüm şirketlerinin bu periyotta otel, restoran, kafe üzere konut dışı tüketim kaynaklı ciro düşüşlerini bertaraf etmek üzere talebin arttığı tüketici tarafındaki değişimleri gözlemlemeleri ve uzun devirli stratejilerini korusalar da kısa vadede eser ve kanal çeşitlendirmelerine gitmeleri yararlı olacaktır.”

ETİKETLER: , , , ,
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.