ALTIN 504,34
DOLAR 8,3465
EURO 9,6728
BIST 10,8172
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 16°C
Sağanak Yağışlı

Bakan Pekcan, Türkiye’nin ilk e-ticaret verilerini açıkladı

25.06.2020
62
A+
A-

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Türkiye’de elektronik ticaret (e-ticaret) hacminin 2019 yılı itibarıyla 136 milyar lira olarak gerçekleştiğini …

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Türkiye’de elektronik ticaret (e-ticaret) hacminin 2019 yılı itibarıyla 136 milyar lira olarak gerçekleştiğini belirterek, “Bu yılın birinci beş ayında, mahsusen de COVID-19 salgını sürecinde e-ticaret hacmi, geçen yılın tıpkı devrine nazaran yüzde 48 artışla 63.3 milyar lira olarak gerçekleşti” dedi.

Pekcan, Elektronik Ticaret Haber Sistemi (ETBİS) Dijital Tanıtım Toplantısı’nda “Elektronik Ticaret Haber Platformu” hakkında haber vererek, Türkiye’nin birinci defa derlenen e-ticaret donelerini açıkladı.
Bu donelerin bundan sonra sektörle ilgili yapılabilecek tüm tahlillerde temel kaynak olacağını vurgulayan Pekcan, “Veri setlerimiz gelecekte daha da çeşitlendirilerek gelişecektir” dedi.
Bakan Pekcan, şu haberleri verdi:

“2019 yılı itibarıyla memleketimizde e-ticaret hacmi 136 milyar lira oldu. 2019 yılı yekun e-ticaret fiyatının yüzde 85’i yurt içi harcamalardan, yüzde 9.0’u öbür memleketlerin memleketimiz e-ticaret sitelerinden yaptığı alışverişlerden, yüzde 6.0’sı ise vatandaşlarımızın yurt dışı sitelerden yaptığı alışverişlerden oluştu.”

Daha evvel e-ticaret hacmi datalarının 83.5 milyar lira civarında varsayım edildiğini anımsatan Pekcan, hesapların varsayımların yaklaşık yüzde 64 üstünde çıktığını söyledi. Pekcan, e-ticaret hacminin 97.5 milyar lirasının (yüzde 71.5’i) kartlı ödemeler, 8.9 milyar lirasının (yüzde 6.5) kapıda ödemeler ve 29.5 milyar lirasının da havale/EFT ödemelerinden oluştuğunu bildirdi.

Sektörel olguları de paylaşan Pekcan, “e-Ticarette hava yolları dalı 15.3 milyar lira ile birinci sırayı alırken, bu bölümü giyim, ayakkabı ve aksesuar 13.8 milyar lira, beyaz eşya ve küçük konut aletleri kolu 13.3 milyar lira, seyahat kesimi 9.3 milyar lira, elektronik 8.5 milyar lira, yemek kesimi ise 5 milyar lira süreç hacmiyle takip etti.” tabirlerini kullandı. Hava yolları ve seyahat dalları kapsam dışında bırakıldığında ise e-ticaret hacminin 111.4 milyar lira olduğuna dikkati çeken Pekcan, şu değerlendirmede bulundu:

“Sipariş sayıları bakımından kartlı süreçler içinde e-ticaretin hissesini tahlil ettiğimizde, yazılım kesimi yüzde 75 ile birinci sırayı alırken, bu kolumuzu çiçekçiliğin yüzde 62, hava yollarının yüzde 60, kitap ve mecmuanın yüzde 51, beyaz eşya ve küçük konut aletlerinin yüzde 50, elektronik dalının yüzde 43, seyahatin yüzde 41, araç kiralamanın yüzde 29, giyimin ise yüzde 14’lük orantıya sahip olduğunu görüyoruz.”

1 milyar 366 milyon sipariş

Pekcan, Türkiye’de şu anda yekun 68 bin 457 işletmenin e-ticaret faaliyeti sürdürdüğüne işaret ederek, işletme sayısının en fazla olduğu ilin yüzde 46 ile İstanbul olduğunu lisana getirdi.
Bunun yanında e-ticarete kayıtlı işletmelerin yüzde 84’ünün tüccar ve endüstrici, yüzde 16’sının ise esnaf işletmesi olduğunu belirten Pekcan, e-ticaret yoluyla gerçekleşen alışverişlerin yüzde 36’sını İstanbul, yüzde 9’unu Ankara, yüzde 6’sını ise İzmir’de yaşayan vatandaşların yaptığını bildirdi.

Pekcan, ödeme biçimleri açısından bakıldığında internetten kartlı, kapıda ödeme ve havale/EFT kapsamında yekun 1 milyar 366 milyon sipariş verildiğini aktararak, şunları kaydetti:

“Kartlı ödemelerde 532 milyon sipariş, kapıda ödemede 176 milyon sipariş, havale/EFT’de 657 milyon sipariş gerçekleşmiştir. Yekun 136 milyar lira olarak gerçekleşen e-ticaret hacmi bakımından değerlendirildiğinde, bu siparişlerin ortalama sepet meblağı 99.5 lirayı bulmuştur. Bu meblağ kartlı ödemelerde 183 lira, kapıda ödemede ise 50 lira olarak karşımıza çıkarken, sektörel olarak hava yollarında 874 lira, giyimde 160 lira, seyahatte 174 lira, elektronikte 126 lira, yemek kolunda 34 lira, kitap ve mecmuada 64 lira, çiçekçilikte 82 liradır.”

Her 4 alışverişten biri taksitli

Bakan Pekcan, e-ticaret harcamalarından yüzde 76’sının peşin ödeme yapılarak, yüzde 24’ünün ise taksitli gerçekleştiğini söz ederek, “Dönemsel olarak satışlara baktığımızda, en yüksek e-ticaret satışlarının kasım ayında gerçekleştiğini görüyoruz. Bunun e-ticaret sitelerimizin indirim ve kampanyalarının yapıldığı periyot olduğunu kestirim ediyoruz. En düşük e-ticaretin de Ramazan ve Kurban Bayramı arifelerinde gerçekleştiğini görüyoruz. e-Ticaretin haftanın birinci günlerinde daha yüksek seyrettiği, haftanın son günlerine gerçek gelindiğinde ise düşüş gösterdiği gözlendi” dedi.

“COVID-19 devrinde e-ticaret yoluyla azık alışverişleri altı kat arttı”

2019 datalarının yanı sıra şimdi işlenmemiş 2020 yılının beş aylık devrine ait doneleri de açıklayan Pekcan, şunları kaydetti:

“Bu yılın birinci beş ayında, mahsusen de COVID-19 salgını sürecinde e-ticaret hacmi, geçen yılın tıpkı periyoduna nazaran yüzde 48 artısşla 63.3 milyar lira olarak gerçekleşti. İlk beş ayda, kartlı işlemlerde en fazla artış gösteren dallar, yüzde 75 artışla beyaz eşya ve mesken aletleri, yüzde 43 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 53 artışla elektronik kolu, yüzde 95 artışla yazılım kesimi, yüzde 400’ün üzerinde artışla gıda-süpermarket üzere dallar dikkati çekti. Buna karşın birinci beş ayda, araç kiralama (yüzde 8.0), hava yolları (yüzde 40), seyahat-taşımacılık (yüzde 47) ve eğlence-sanat (yüzde 16) üzere kesimlerde geçen sene birinci beş aya nazaran düşüş göze çarptı. Münhasıran COVID-19 sürecini kapsayan mart-nisan-mayıs aylarının yekununa bakıldığı devir, geçen seneye nazaran e-ticaret kanalıyla gıda-süpermarket harcamalarında altı kattan fazla, kimyasallarda 2.5 kat, beyaz eşyada iki kat, bebek bakım harcamalarında iki kat artış yaşandı. Kelam konusu üç ayda konaklamada yüzde 80, seyahat-taşımacılıkta yüzde 77, hava yollarında yüzde 75 düşüş görüldü.”

Kaynak: AA

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.